torstai 17. syyskuuta 2009

Aikamatka avaruusasemalta


Sumun lapi ajoimme eteenpain. Edessa kohosi valtava rakennelma. Sisaan paastyamme henkea salpasi. Rakennuksen kaarevien muotojen ja valtavien palkkien takaa tuskin nakyi nouseva aurinko sumuisen saastepilven takaa.

Ja kas, kiinankielinen A4 paperimme hyvaksyttiin talla avuruusasemalla. Me kaksi reippaan ikaista (ja vahan likaistakin) matkalaista! Emme me tienneet, etta se oli elektrooninen lippu. Kas, kun olemme tottuneet siihen, etta lentolippu on lentolipun nakoinen ja siina on kannet ja muutama revittava kopio kaikille osapuolille.

Matkatavaroitamme oli kuitenkin liikaa. Sai olla tarkalleen 20 kiloa. Pieni jarjestely reppulaisen tavaroissa onnistui uudelleenjarjestelylla lapi maapallon rempustettujen kamppeiden jarjestelemiseksi niin, että laukussa oli tarkalleen 20 kg ja kasimatkakassissa 8 kiloa. Moni matkatoveri joutui heittamaan pois karkkeja, kirjoja ja muuta painavaa pystyakseen jatkamaan matkaa. Sakulle tuliaiseksi ostamani kilon painoinen mango oli kaaritty pyyhkeeseen ja sai kuin saikin jaada mukaan.

Kasimatkatavaroiden lapivalaisu. Passien ja boardin passin tarkistukset asianmukaisine jonoineen ja portteineen ja pitkien kavelymatkojen paassa. Junaan. Avaruusaluksemme junan ovi aukesi itsekseen ja poisti tulijat toiselle puolelle. Vasta sitten meille avautuivat ovet. Kaikki toiminta oli tarkoin suunniteltua ja tarkkaa ja matkalaiselle selkeaa. Juna kulki lapi avaruusalusrakennelmien, ymparilla sisaantuloteiden monia kiemuroita ja vihreita ruohokenttia.

Saavuimme jalleen uudelle terminaaliosastolle. Viela viimeisia ostoksia ja kahvit. Sitten oli jo kiirehdittava viimeiselle portille.

Ja mita viela! Nyt vietiinkin kasimatkatavarat ruumaan, ei niita tarvinnutkaan ottaa itse alukseen.

Koko tahan operaatioon hotellilta sisaan aluksen istuimille meni hotellistamme melkein 4 tuntia, vain pikaiset kahvit ehdimme valilla nauttia. Siis matkalaiset, jos ajatuksissanne on Pekingin avaruuslentoasemaan tutustuminen, varatkaa aikaa. Jos olisimme tulleet myohemmin paivalla, ruuhkaa olisi ollut ja matka kentalle olisi kestanyt viela kauemmin.

Taksi ajoi vajaan puoli tuntia lahdettyamme aamulla 6.30 ja maksaa noin 100 RMB. Aleelle on kaupungin vilinasta paastya sitten oma expressway, silla matka on noin 47 km.

Alus lipui lahtoon. Tyopaivan pituinen matka avaruudessa veisi meidat takaisin Helsinkiin 8,5 tunnissa! Pian allamme nakyi ruskean aaltoilevana samainen Gobin autiomaa, jonka yli olimme ajaneet 36 tunnin junamatkalla Ulan Batorista Pekingiin!

Monitorin lentokartta naytti, kuinka ajamme aivan samaa reittia kuin hidas matkustelumme. Matkustamamme 9000 km Trans Siperian junamatka kesti sentaan muutaman viikon. Ei tyopaivan verran niinkuin tama meno. Monitorissa edessamme vilisivat alta Ulan Batar, Irkutsk, Perm ja sitten aluksemme kaarsi maapallon muotoja kai mukaillen reittinsa hieman omaa reittiamme pohjoisemmaksi Kuolan niemimaan ylle.

Nyt siis hujautettiin sama patka, lentotieta 6315 km, muutamassa tunnissa. Tama ajatus oli jotenkin kutistava. Se kutisti maapallon, se kutisti mahtavan matkamme toisen puolen omituisen suhteettomasti pienessa mielessa. Tassako tama olikin. Hujaus.

Astelimme alas tutulle lentokentalle. Se on niin pieni. Ja helppo. Ja kotoinen.
Ilma oli raikas, niin raikas. Mutta tama maapallo! Se vasta pienelta nyt tuntuukin. Jos haluat, jokin paikka kartalla on jalkojesi alla heti, muutaman tunnin paassa.

Tai sitten matkan voi tehda hitaasti. Slow travel. Kannatan sita.

(huomaan, etta kirjoitan tata kotosalla ja ilman ä-kirjaimia. En huomannutkaan ennenkuin nyt lopettaessani, miten nopeasti erilainen näppäimistö oli tarttunut luontevaksi)

Nii hau, she she (Tervehdys, kiitos - mandariiniksi)

Muutama kaytannon asia:

Avaruuslentomme oli Finnairin ja Air Chinan yhteislento "One World" sloganin alla.
Pekingista ostettuna lipun hinta oli noin 800 e Air Chinan kautta. Sama Finnairin toimistosta Pekingista olisi ollut noin 1000 tai yli (muistaakseni). Hinnat riippuvat jonkin verran sesongista.

Taksi kentalle noin 100 RMB (noin 10 e), parasta antaa hotellin hoitaa se, tarkista palvelumaksu, meilla se oli 50 RMB eli 5 e.

Kentalle oma metrolinja, mutta raahustaminen matkatavaroiden kanssa metroasemien laajoilla kaytavilla ja pitkat asemanvaihdot ei houkuttanut. Lentokenttametro 25 RMB (normaalisti metro 2 RMB) vaihtoineen. Maan alla voi samalla lipulla ajella loputtomasti, mutta poistua ei saa.

Varaa runsaasti (4 tuntia melkein minimi) aikaa kentalle menoon ja selvityksiin.

Tarkista sallitut matkatavarat (Air China, tarkka 20 kg ja kasimatkatavarat 8 kg, jotka kuitenkin laitettiin ruumaan vasta viimeisellä lähtöportilla).

Samat nestemaaraykset kuin Suomesta lahdettaessa. Kasimatkatavaroiden osalta siis muovipussiin jne.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti